Saturday, February 13, 2010

SPSGP SKK 2010 dan pandangan umum

Latihan telah pun bermula hampir 3 minggu di Sekolah Kebangsaan Kongsi,Balik Pulau.Ramai juga ahli baru yang berminat untuk mencuba setakat mana kemampuan di dalam diri. Seperti tahun-tahun yang lepas, di awal tahun atau awal pelajaran ramai yang mendaftar nama tapi dipertengahan perjalanan kelas, pasti akan ada ahli yang menarik diri dan berhenti maka tinggalah yang bersemangat kental sahaja yang berjaya sampai ke sesuatu tahap ujian, Dari kajian dan pemerhatian yang dilakukan permasalahan ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor.
Antaranya:-
  1. Tidak berminat dengan dunia silat tetapi sekadar mengikut kawan menyertai perguruan.
  2. Semangat yang berkobar-kobar di awal kemasukan latihan, dan semangat yang panas itu menjadi sejuk setelah badan sakit-sakit selepas latihan.
  3. Terlalu aktif dengan berbagai aktiviti disekolah cthnya, wakil sekolah di dalam bidang sukan, pidato, kuiz, debat, pengawas sekolah dan akhirnya tidak dapat memberi tumpuan kepada silat lagi.
  4. Tiada galakan dari ibubapa dan masyarakat sekeliling mengenai kebaikan mempelajari silat, sibuk dengan kehidupan moden dan menganggap silat seperti (kuno) tidak relevan lagi dengan dunia moden sekarang.
  5. Antara alasan lain yang popular yang digunakan di sekolah iaitu terpaksa menumpu pelajaran pada peperiksaan tahun tersebut.
  6. Bagi ibubapa yang kurang mendapat pendedahan dan penerangan serta dilahirkan dikalangan keluarga moden, mentaliti ibubapa menjadi prejudis dan fobia terhadap dunia silat, dengan alasan ilmu batin akan jadi gila, susah nak mati, ajaran sesat dan berbagai lagi tanggapan buruk. Tidak dinafikan ada juga kelompok silat yang mengamalkannya. Kelompok inilah yang memburukan lagi keadaan. Sesetengah ibubapa lebih yakin dengan beladiri luar.
  7. Bagi yang sudah berumahtangga dan bekerja kegagalan menguruskan masa antara faktor penyumbang. Bila diajukan soalan " malam ni /minggu ni turun gelanggang? " jawapan yang pasti diterima "kerja". Apapun mencari nafkah untuk keluarga tetap perlu diutamakan, janganlah sampai kita ekstrem dengan dunia silat hingga lupa keluarga. Sekiranya boleh luangkanlah sedikit masa ke gelanggang/kelas silat.
  8. Ikatan perkahwinan juga antara faktor yang mengikat/mengunci mati gerak kaki pesilat ke gelanggang.

Semua permasalahan di atas adalah kajian umum yang dilakukan dan terjadi kepada kebanyakan pesilat dan perguruan silat di Malaysia. Apapun hal-hal ini dapat diatasi sekiranya seseorang pesilat itu:-

  1. Mempunyai jatidiri, semangat dan minat yang mendalam terhadap dunia silat
  2. Mendapat galakan dari ibubapa dan masyarakat setempat
  3. Membuat aturan dan jadual masa kehidupan supaya lebih teratur.
  4. Bagi seorang pelajar mereka haruslah bijak membahagikan masa untuk bersilat, belajar, dan beriadah.
  5. Bagi yang akan mendirikan rumahtangga ceritakan kepada isteri mengenai minat dan dapatkan sokongan dari mereka, tidak akan ada sebarang halangan jika ianya dapat difahami dari awal.
  6. Menyelidiki latar belakang sesebuah perguruan sebelum menyertai, adakah perguruan tersebut melakukan perkara yang terlarang, bertentang akidah, pemujaan atau amalan-amalan khurafat yang lain.Sekiranya ada tinggalkan atau elakan dari terjebak.

Apapun diharapkan tahun ini pihak perguruan dapat menjalankan aktiviti seperti biasa, selain itu pihak perguruan juga mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada mereka yang telah berjaya dengan cemerlang di dalam keputusan UPSR,PMR peperiksaan tahun lepas. Mereka mereka ini dapatlah dijadikan contoh bahawa silat tidak menghalang untuk mencapai kejayaan

No comments: