Tuesday, August 10, 2010

Hari Pencak Warisan

Alhamdulillah, apa yang dirancang hampir 2 bulan dapat berjalan dengan lancar. Walaupun terdapat sedikit cacat-cela penganjuran kami yakin ianya akan dapat diatasi untuk penganjuran akan datang. Maklumlah kekurangan pengalaman dalam penganjuran dan merupakan anjuran pertama pihak SPSGP. Jutaan Terima Kasih kepada Perguruan-perguruan yang hadir memeriahkan majlis seperti Silat Pusaka Gayong, Silat Cekak Malaysia & Laksmana Laut. Sedikit rasa sedih kerana 3 perguruan menarik diri di saat-saat akhir. Sekiranya dimaklumkan awal mungkin pihak kami boleh menjemput perguruan-perguruan lain sebagai ganti. Apapun mungkin mereka ada hal yang lebih penting untuk diselesaikan pada hari tersebut.
Ucapan terima kasih juga kepada pihak-pihak yang sudi menghulurkan bantuan dan tajaan untuk melancarkan perjalanan majlis. Terima kasih diucapkan kepada Pihak Rukun tetangga Teluk Kumbar(RKT) , Pertubuhan Belia 4B Teluk Kumbar, En. Zulfikar (Pegawai Kementerian Belia & Sukan) Daerah Barat Daya. Pertubuhan Peribumi PERKASA Barat Daya, Ahli-ahli Gayung Penggerak, Orang-perseorangan dan kepada mereka yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan majlis ini.

Guru Utama diiring masuk

Majlis pada hari tersebut dimulakan dengan perarakan masuk Guru Utama Pak Guru Hashim bin Ahmad masuk ke gelanggang persembahan untuk berjumpa dengan semua anak-anak Gayung Penggerak. Acara perarakan yang dilakukan penuh dengan adat istiadat melayu, Guru Utama diarak dengan diiringi ahli-ahli peringkat mahir. Manakala Bunga manggar, Sireh junjung beserta tepak sirih di bawa oleh puteri-puteri Gayung Penggerak. Turut dibawa bersama didalam perarakan tersebut keris adat perguruan iaitu Keris "Gerak Gayungan Sakti". Selepas selesai, Pak Guru Hashim menanti Ketibaan para VIP majlis.

Ketibaan para Jemputan

Tepat Jam 2.30 Petang para Jemputan kehormat tiba iaitu Tuan Haji Suhaimi Bin Md Isa, Pengerusi KRT, Saudara Shahidan Pengerusi Peribumi PERKASA Barat Daya, Penghulu Idris, Pengerusi Belia Daerah, dan jemputan-jemputan pengiring. Sebelum memasuki kawasan Persembahan Pengerusi Peribumi PERKASA di kalungkan selempang Kehornat Gayung Penggerak oleh Guru Utama, manakala Guru Ramli mengalungkan selempang kehormat perguruan kepada Pengerusi KRT Teluk Kumbar. Para jemputan diirngi ke tempat VIP diiringi paluan gendang silat.
Majlis dimulakan dengan kata-kata aluan dari Pengerusi Majlis diikuti dengan bacaan doa oleh Ustaz Marzuki , Ketua Guru Penasihat SPSGP gelanggang SMKTK2.

Bacaan Doa oleh Ustaz Marzuki

Pembuka bicara pada hari tersebut adalah ucapan dari Tuan Haji Suhaimi Pengerusi KRT Teluk Kumbar. Beliau memperkatakan mengenai peranan Silat Gayung Penggerak sebagai ikon Teluk Kumbar di dalam memperkenalkan Teluk Kumbar di mata dunia. belau juga mengucapkan tahniah di atas survival dan penerus warisan hampir 40 tahun yang dilakukan oleh Gayung Penggerak.

Ucapan dari Pengerusi KRT

Selepas ucapan tersebut di ikuti pula ucapan yang membangkitkan semangat pesilat oleh Pengerusi Peribumi PERKASA Saudara Shahidan. Didalam ucapannya ia menyentuh kepentingan menjaga warisan melayu dan peranan silat dalam membentuk jatidiri bangsa. Selesai ucapan beliau diberi tepukan gemuruh dari tamu yang hadir.Untuk perasmian majlis beliau mengetuk gong sebanyak 3 kali sebagai tanda bermulanya Hari Pencak Warisan 2010

Ucapan dari Presiden Peribumi PERKASA

Majlis dimulakan dengan acara buka gelanggang oleh Guru Ramli, Pemegang amanah 1 perguruan.
Tari Sembah Buka Gelanggang oleh Guru Ramli

Persembahan diikuti tari sembah oleh anak-anak Gayung Penggerak. Selain dari gerakan asas SPSGP juga menunjukan kemahiran didalam tempur senjata, Senjata-senjata teras yang membentuk logo SPSGP dimainkan oleh pesilat-pesilat SPSGP iaitu rotan panjang, keris, parang dan juga tekpi. sebelum persembahan tekpi oleh pesilat SPSGP, tari tekpi dipersembahkan oleh Cikgu Fazli, beliau juga memimpin SPSGP untuk persembahan hari tersebut. Persembahan dari SPSGP di persembahkan dari 3 gelanggang SPSGP. (Gelanggang Utama, Gelanggang SMKTK2 dan Gelanggang SKKongsi)

Gerak Asas Tari Gayung Pengerak

Aksi Rotan Panjang

Tari Tekpi dari Cikgu Fazli

Selesai persembahan dari SPSGP, persembahan diteruskan oleh Pusaka Gayong Pulau Pinang dibawah pimpinan Cikgu Helmi, pesilat dari Pusaka Gayong pada hari tersebut terdiri dari wakil beberapa gelanggang di Seberang Perai dan juga dari sebelah pulau. Persembahan dimulakan dari tari sembah, asas tapak, tempur keris, tempur parang dan diakhiri dengan lompatan.

Barisan Pendekar dari Pusaka Gayong Pulau Pinang

Persembahan mantap dari Pusaka Gayong Pulau Pinang

Persembahan seterusnya diambil alih oleh Seni Silat Cekak Malaysia. kumpulan demo ini juga merupakan gabungan dari dua kelas latihan iaitu kelas Taman Brown, Gelugor dan kelas Kg. Perlis, Balik Pulau. antara tetamu kehormat dari Cekak Malaysia pada hari tersebut ialah Abang John, orang lama PSSCM Pulau Pinang. Gerakan yang mantap dan kuncian yang kemas dari PSSCM memperlihatkan kecantikan seni silat melayu.

Pesilat dari PSSCM Pulau Pinang

Gerakan kemas dari Cekak Malaysia

Persembahan terakhir pada hari tersebut adalah dari jiran terdekat SPSGP iaitu Silat Laksamana Laut. Persembahan dari 20 anak muda ini dimulakan dengan tari sembah perguruan diikuti tempur beramai-ramai. demo yang menyamai tempur di dalam peperangan filem melayu zaman Studio Jalan Ampas menarik perhatian penonton.

Aksi dari Laksamana Laut

Selesai persembahan silat wakil perguruan di hadiahkan Sijil Penghargaan dan cenderahati, turut disampaikan sijil penyertaan kepada pesilat-pesilat yang terlibat.

Sepanjang perjalanan majlis, alunan irama gendang silat dari Kumpulan Gendang Silat Gayung Patani dari Sik, Kedah menyerikan majlis, persembahan diketuai oleh Pak Mail Gendang.

Tari Sembah tutup gelanggang disempurnakan oleh Cikgu Hafiz

Guru Utama menerima cenderahati dari Guru Ramli mewakili anak-anak Gayung Penggerak

Penyampaian Sijil kepada Guru/wakil perguruan

Sebahagian Ahli SPSGP selepas selesai majlis

Gurulatih Gayung Penggerak bergambar kenangan


2 comments:

Panglima Hitam said...

Assalamualaikum....
salam ramadhan kami ucapkan,pertama terima kasih diatas kesudian menjemput kami untuk Majlis Hari Pencak Warisan.. Alhamdulillah,dengan berkat usaha dan semangat yang murni akhirnya program bear seumpama ini dapat dilansungkan dengan jayanya sekali walau tanpa kehadiran dari 3 perguruan lain..

Kami dari Pusaka Gayong Pulau Pinang memohon maaf sekiranya sepanjang majlis ada salah dan silap atau perkara2 yang diluar jangkaan yang telah kami lakukan,harap dimaafkan...
terima kasih dan selamat maju jaya...
wassalam..

Panglima Hitam
Admin PSSPGM P.Pinang
http://pusakagayongpulaupinang.blogspot.com

Cikgu Fazli said...

terima kasih juga dari kami SPSGP terhadap kesudian PSSPGM P.Pinang datang memeriahkan majlis semoga ikatan ukhwah berterusan..

Cikgu Fazli
Admin SPSGP P.Pinang
http://gayungpenggerak.blogspot.com